Mentalistin tekniikat osa 3 : Rinnakkaistodellisuus

Kuvittele, että olet osallistunut jonkin yliopiston järjestämään kokeeseen kumppanisi kanssa. Kokeessa tutkitaan parisuhteen psykologiaa. Menette huoneeseen, jossa tutkija pyytää teidät istumaan erillisiin pöytiin kauaksi toisistanne. Pöydillä on A4-paperi käännettynä ylösalaisin sekä kynä. Tutkija kertoo, että teidän tehtävänne on vastata paperilla esitettyihin kysymyksiin hiljaisuudessa.

Menet toisen pöydän ääreen ja istut alas. Aloitetaan, käännät paperin. Paperissa kysytään: “Luettele piirteitä, joista kumppanissasi et pidä.”

Alat miettiä, mistä piirteistä kumppanissasi et pidä. Keksit muutaman kohdan.

Kumppanisi alkaa heti kirjoittaa asioita nopealla tahdilla ilman suurempaa pohtimista. Kirjoittaminen vain jatkuu ja jatkuu ilman suurempaa miettimistä. Miltä sinusta tuntuu?

Kyseinen tutkimus tapahtui vuonna 2013 tohtori Sandra Murrayn ja hänen tutkimusryhmänsä toimesta. Tutkimuksessa oli kuitenkin mukana pirullinen tekniikka, nimeltään rinnakkaistodellisuus. Kun toisella henkilöllä paperissa kysyttiin kumppanin epämiellyttäviä piirteitä, toisen henkilön paperissa pyydettiin listaamaan “kaikki esineet, joita keittiössänne on”.

Rinnakkaistodellisuus on pirullisen ovela tekniikka, jota myös mentalistit käyttävät. Sitcom-ohjelmissa, kuten Frazier, käytetään rinnakkaistodellisuutta usein koomisena teemana. Esimerkiksi Frazier käsittää jonkin asian väärin ja koko jakson ajan asiasta revitään huumoria. Katsoja tietää, että henkilöt puhuvat eri asioista, vaikka luulevat puhuvansa samasta. Lopulta asia tulee ilmi ja jaksolle saadaan onnellinen loppu.

Mutta entä jos oikeassa elämässä asia ei aina tulekaan ilmi?

Esittelen mentalistien tekniikoita ja demonstroin psykologisen taikuuden voimaa Vaasassa 11.3.2016 Mentaalitapaus-showssani

http://www.studioticket.fi/2015/12590/jose-ahonen-mentaalitapaus-11-3-2016-ritz/?lang=fi

Mentalisti Jose Ahonen

Mentalistin tekniikat-sarja jatkuu viikottain. Käy tykkäämässä Facebook-sivustani ja saat uudet päivitykset aina ensin.

 

Jose AhonenComment