Kuinka voittaa kiva-paperi-sakset (joka kerta)

KPS:ää voi pelata joko kertalaakista, tai paras kolmesta-tyyppisesti. Jos mahdollista, kannattaa aina valita paras kolmesta, sillä se antaa enemmän mahdollisuuksia strategiointiin. Jos haluat olla erityisen ilkeä, älä puhu aluksi mitään eristä. Jos häviät ensimmäisen, jatka suoraan peliä paras-kolmesta-strategialla. Jos taas voitat ensimmäisen, älä mainitse eristä mitään.
 
Ensimmäiseksi kannattaa kokeilla pientä psykologista kikkaa. Sano vastustajallesi: “Ratkaistaan asia kivi–paperi–sakset-pelillä, jossa kolmannella valitset aseesi.”
Painota “kivi” sanaa hiukan enemmän, ja samalla kun sanot “aseesi”, näytät kädelläsi kivi-symbolia. Tämä pitää tapahtua nopeasti, sulavasti ja määrätietoisesti. Idea on, että vastustajasi alitajuisesti saa päähänsä kiven sekä painotuksen että visuaalisen suggestion avulla. Luonnollisesti vastaat ensimmäiseen erään paperilla.
Muotoile lause itsellesi sopivaksi ja luonnolliseksi.
 
Ennen kierrosta mieti vastapelaajaasi. Miehet (etenkin miehiset) valitsevat useimmiten kiven. Legendaarinen KPS-mestari Graham Walker totesikin: “Rock is for rookies.” Miehet myös usein toistavat kiveä kaksi kertaa, minkä jälkeen vaihtavat sen, yleensä saksiin. Kahta ilman kolmatta -sanonta ei yleensä päde KPS:ään. Jos vastustajasi valitsee tietyn aseen kaksi kertaa, voit olla melko varma että kolmannella hän vaihtaa sen toiseen. 
 
Usein pelaajat valitsevat alitajuisesti seuraavaksi aseekseen symbolin, jolle viimeksi hävisivät.  Tämä pätee etenkin kokemattomien pelaajien kohdalla. 
 
Psykologinen kikka: Sano erän aluksi, että aiot valita ensimmäiseksi paperin. Vastustajasi ei usko tätä, vaan valitsee hyökkäyksen kiveen tai saksiin. Valitse paperi. Seuraavassa erässä voit koittaa bluffia tai tuplabluffia, riippuen vastustajasta.
 
Jos vastustajasi tarkkailee käsiäsi, tee sormillasi hämäyksiä. Pidä esimerkiksi etu- ja keskisormeasi hieman erillään muista, jotta vastustajasi luulisi sinun valitsevan sakset, kun todellisuudessa valitsetkin vaikkapa kiven.
 
Tilastoja: paperi valitaan vähiten, 29,6 % eristä, sakset 35 % ja kivi 35,4 %.

The second version of the janken (rock-paper-scissors) robot system with 100% winning rate has been developed The robot realizes 100% winning rate by high speed ecognition of high speed vision and high speed acuation of a robot hand. In the first version, a final shape of the robot is delayed about 20ms after the finished shape of a human hand.

Jose AhonenComment